Ten serwis wykorzystuje technologię ciasteczek.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza akceptację.

Zrozumiałem
1300 wystawców z 50 krajów uczestniczyło w tym roku w Targach Meblowych w Kolonii. To jedna z najważniejszych imprez wnętrzarskich na świecie – w której co roku uczestniczymy jako zwiedzający.  Podstawową tendencją , która daje się zauważyć od jakiegoś czasu wśród głównych wystawców glownana Targach jest bardzo duża „presja innowacyjności”. Każdy z producentów mocno pracuje nad tym, aby pokazać  produkt lub funkcję w sposób inny, unikatowy. 


Na podstawie artykułu w Focus online eksperta Michaela T. Wurstera  - prezentujemy Państwu cztery podstawowe trendy na 2017 rok, które można wyodrębnić po analizie zakończonych Targów Meblowych w Kolonii.

TREND I:  DIGITALIZACJA


Moda która zawitała do wielu branż nie ominęła również branży wnętrzarskiej, a firmy prezentują nam swoją wizję interpretacji cyfryzacji. W roli głównej występuje smartfon, to on poprzez aplikacje przygotowane przez marki takie jak np. MIELE steruje zdalnie piekarnikiem, pralką, ma podgląd lodówki i na bieżąco informuje o potrzebie zrobienia zakupów czy też pełni funkcje edukacyjne związane ze sprzętem AGD – również poprzez filmiki uczące smacznego i zdrowego gotowania. Digitalizacja wkroczyła również w świat mebli. I tak smartfon pozwoli nam na odpowiednie rozłożenie czy położenie funkcji relaksu w wypoczynku, puści muzykę na zintegrowane głośniki, umożliwi sterowanie oświetleniem w domu. Dolny korpus szafki/komody jest zwykle wyposażony w subwoofory i posiada zintegrowaną stację indukcyjnego ładowania baterii smartfonu.

      occhio               occhio2
         Occhio, więcej: http://www.arka-meble.pl/marki/itemlist/category/181-occhio

TREND II : Mniejsze przestrzenie mieszkań generują zapotrzebowanie na małe meble posiadające więcej funkcjonalności.


Znakomitym przykładem tego trendu jest program SPIN z kolekcji Now by Huelsta, który otrzymał nagrodę „Iconic Award 2017” w kategorii „Innowacje we wnętrzach”. Komoda z multifunkcyjnym stołem, który w zależności od jego umiejscowienia może służyć za biurko, zestaw kuchenny, toaletkę, barek lub szafkę TV. Komoda posiada również, zgodnie z wymogiem digitalizacji, zintegrowane porty USB. Oczywiście trend ten dotyczy także mebli tapicerowanych czego przykładem jest model MERA Rolfa Benza. MERA – to sofa niewielkich rozmiarów i lekkiej konstrukcji, posiada jednak ukrytą opcję komfortu czyli funkcję umożliwiającą jej rozłożenie do pozycji półleżącej lub leżącej. Wyposażenie sofy w rozkładane poduszki oparciowe podnosi komfort poprzez zapewnienie wysokiego podparcia głowy.
W sprzęcie AGD przykładem może być z kolei lodówko-zamrażarka Gorenje, mogąca płynnie konwertować przestrzeń zamrażarki w stronę lodówki jeżeli zaistnieje taka potrzeba.
  huelsta now spin 1     huelsta now spin 2      huelsta now spin 4 
      Now by Huelsta, kolekcja SPIN
 mera2a mera3a  mera1a
   Rolf Benz, sofa MERA

TREND III: INDYWIDUALIZACJA – meble wyrażają osobowość jednostki.


Dla coraz większej grupy osób wnętrza własnego domu stają się jednym z elementów samorealizacji. Jest to powód do coraz większej fragmentyzacji we wnętrzach. Możemy obserwować aktualnie style meblowe od puryzmu do ekstrawagancji. Puryzm to inaczej minimalizm, którego dobrym przykładem na Targach był model 156 FREISTIL by Rolf Benz. To prosty dębowy stół w naturalnym wykończeniu z widocznymi pęknięciami drewna wypełnionymi czarną żywicą. Podkreślona jest tutaj absolutna prostota i naturalność w meblach.  Piękny, minimalistyczny design na Targach prezentowała również Ligne Roset. Na drugim krańcu stylów jest ekstrawagancja – czasem prawie komiczne czy nawet kiczowate meble – oddziałujące przez wywarty efekt, kolor czy niezwykłą, przerysowaną formę. O ekstrawagancji można mówić np. w przypadku marki BRETZ. Bez względu czy jest to puryzm czy ekstrawagancja, coraz więcej producentów oferuje szeroką gamę opcji dostosowania swoich produktów do indywidualnego stylu jednostki. Różnorodność  tkanin, skór, drewna i innych materiałów, daje nowe możliwości, które pozwalają konsumentom na uzyskanie w swoim własnym domu, własnego unikalnego stylu.

    rb11                                         LR minim 
       Freistil 156 by Rolf Benz                                                                                               Ligne Roset, model LAPA


bretz1    bretz2
   Bretz, sofa: Pliee                                                                                                           Bretz, sofa: Mamma

TREND IV: COCOONING – pragnienie bezpieczeństwa.

Doniesienia medialne koncentrują się obecnie pod znakiem zamieszek i sytuacji kryzysowych, takich jak ataki terrorystyczne, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, kryzys uchodźców …
To ostatecznie prowadzi do tego, że wzrasta w nas potrzeba bezpieczeństwa, w tym bezpiecznego domu. Psychologowie nazywają ten trend „Cocooningiem”. Pierwsi producenci mebli pokazali już swoją odpowiedź na ten trend. I tak przykładowo  „Fotel Uszak” z czasów naszej Babci ma dzisiaj wielu fanów. Szczególnie udaną jego nową interpretację pokazali HUELSTA, FREISTIL i Ligne Roset. Przesłanie „Cocooningu” widać również w ekstrawaganckiej sofie do spania „Lovers Paradise” od Signet, która wygląda jak małża i była z pewnością jedną z najdziwniejszych prezentacji na Targach Mebli W Kolonii. Pokazuje to również, że te zidentyfikowane, zaprezentowane powyżej cztery główne trendy, czasem mieszają się i są przez to trudne do dokładnego opisania. 

  LR4          LR3A           LR2
    Ligne Roset, fotel Long Island                                                                       Ligne Roset, fotel RIGA                                          Ligne Roset, fotel AMEDEE

   hulsta1       hulsta2       uszatek2
    HUELSTA, fotel CUELLO                                                                                                                                                                       Freistil by Rolf Benz

 
                                                                          signet
                                                                               „Lovers Paradise” od Signet

Tak jak zawsze to konsumenci w ostateczności weryfikują wszystkie trendy przez ich zachowania nabywcze i będzie to rzeczywistym wyznacznikiem trendów na 2017 rok.

Opracowanie: Danuta Abramowicz